Timo van den Heuvel
www.timovandenheuvel.nlGenres:
- Biografie door EdenMuziek
Timo en theater, dat past wel bij elkaar. Op de vraag wat z'n grote passie is, zegt hij direct: 'Op een creatieve manier met kinderen werken.' Timo is al jarenlang actief als theatermaker en muzikant. Hij ontwikkelt programma's waarbij kinderen altijd centraal staan. Met een grote stoel, de 'Droomtroon', reist Timo door het land. Het is inmiddels meer dan een fulltime baan geworden. Als Timo over kinderen praat, beginnen z'n ogen te glimmen en gaat hij enthousiast met z'n handen bewegen om zo z'n woorden kracht bij te zetten. Timo en theater horen bij elkaar, dat is duidelijk. In het afgelopen half jaar heeft hij maar liefst 60 optredens verzorgd. Het grootste deel speelt Timo buiten het christelijke circuit. Zijn vrouw Angelina ondersteunt hem in alles. Daarnaast heeft ze een halve baan buitenshuis. Timo en Angelina hebben een zoon en een dochter uit Zuid-Afrika. Ze wonen in Drunen, een klein dorpje in Noord-Brabant. Een kennismaking met deze vrolijke theaterman die zomaar een olifant of een giraf kan imiteren.
Begin
Wanneer is hij eigenlijk met dit werk begonnen. Timo: 'Toen ik op de PABO zat, organiseerden we een circus tijdens een werkweek. In die week ontdekte ik dat dit soort werk heel goed bij me paste. Later heb ik tijdens een handenarbeidles een pop met een bewegende snavel gemaakt, en dat was het echte begin; die pop heb ik nog jaren in mijn voorstellingen gebruikt. Ik heb de PABO afgemaakt en ben in het onderwijs terechtgekomen. Maar het klikte niet. Voor de klas staan is niets voor mij, daar kan ik m'n ei niet kwijt. Dan zit ik te veel vast aan structuren. Ik wil creatief communiceren met kinderen. Zet mij maar een uur met een pop voor een groep kinderen, dan ben ik in m'n element. Als ik vanavond met de auto langs een parkeerplaats rijd, en ik zie daar een groep van 200 kinderen staan, dan pak ik m'n poppen en m'n droomtroon en dan verzeker ik je dat die kinderen een uur lang plezier hebben.'
Muziek
Timo schrijft zelf ook liedjes. Tientallen aanstekelijke meezingnummers zijn in de afgelopen jaren door hem gemaakt en ook door anderen gebruikt. Sinds een aantal jaar schrijft hij het themalied bij het landelijke thema voor de vakantiebijbelweken.. Muziek is belangrijk voor Timo: 'In m'n kindertijd was ik al veel met muziek en fantasie bezig. Jaren daarna heb ik gezocht naar een doel en manier om m'n talenten voor in te zetten, en met m'n huidige theaterwerk heb ik de juiste combinatie gevonden. Met mijn liedjes en muziek en het poppenspel bereik ik kinderen en zie ik hun gezichten veranderen. Het fantastische van mijn huidige programma's met de droomtroon is dat ik rond deze troon al mijn talenten kan inzettten zowel in heel kleine kinderclubjes als voor grote zalen met honderden kinderen.. Wat dat betreft is de cirkel nu rond.
Nooit grof
Veel christenartiesten treden alleen op binnen het eigen circuit. Timo doet juist heel veel voorstellingen buiten het kerkelijk circuit, en dat is opmerkelijk. Zo treedt hij op in winkelcentra, op scholen, bibliotheken en gewoon op straat. Stopt hij dan stiekem wat evangelie in z'n programma? Timo: 'Nee, God heeft me dit talent gegeven, en zoals een bakker brood bakt, zo maak ik theater. En dat kan ook gewoon neutraal en positief vermaak zijn. Toch werk ik natuurlijk wel altijd vanuit mijn christelijke geloof. Ik verwerk normen en waarden van de Bijbel in mijn programma's, alleen zullen de kinderen die bron niet direct opmerken. Ik probeer altijd iets goeds te brengen, iets positiefs, nooit iets grofs; je hoort mij niet schelden en je ziet geen ordinaire dingen. Ik wil graag kinderen laten genieten. Ik wil ze antigif geven tegen alles wat ze zien op tv en video.
Straatwerk
Het straatwerk vindt hij trouwens best lastig. Timo: 'De kinderen lopen door, blijven even kijken en in die paar seconden moet je hun aandacht pakken. Soms heb je maar weinig tijd en blijf je dus met heel korte programmafragmenten werken.' Als ik hem vraag of hij ook bijzondere dingen meemaakt, lacht hij breeduit: 'Onlangs speelde ik in een winkelcentrum. Via een handpop vroeg ik aan de kinderen of ze een liedje voor wilden zingen. Als ze dat deden, kegen ze een verrassing. Meestal zingen de kinderen dan de bekende liedjes, vaak ook sinterklaasliedjes. Maar heel soms gebeurt het dat een kind zomaar een christelijk lied gaat zingen, bijvoorbeeld een van Elly en Rikkert. Je ziet de moeder dan van kleur verschieten. Terwijl het kind uit volle borst staat te zingen: 'Jezus is de Goede Herder', ga ik met de pop enthousiast meezingen, tot groot plezier van het kind en geruststelling van de moeder. Heerlijk vind ik dat. Kijk, dat vind ik het leukst, inspelen op de situatie. Als er iets gebeurt om me heen, zal ik daar altijd gebruik van maken in het programma.'
Niet het hele evangelie
Timo treedt ook veel op voor christenen: vakantiebijbelweken, clubs, campings, conferenties. Timo: 'Ik wil dat de kinderen onthouden dat het een feest is om bij God te horen. Ik probeer niet meer het hele evangelie in m'n programma te stoppen, dat heb ik wel gedaan, maar dat lukt gewoon niet. Wel verwerk ik enkele elementen die ze goed kunnen begrijpen. De Heer Jezus zegt: "Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet." En dat is precies wat ik probeer te doen: ik maak de weg vrij naar de Here via mijn theaterprogramma, ik maak ze nieuwsgierig.'
Poppen
Naast zang, muziek en toneel maakt Timo tijdens zijn voorstellingen veel gebruik van poppen. Maar hij noemt zich geen poppenspeler. "Ik ben meer een theatermaker met poppen dan een poppenspeler die theater maakt." Tijdens de voorstelling loopt hij met zijn poppen ook vaak tussen de kinderen door. De kinderen zijn het belangrijkste tijdens de voorstelling en ik maak het programma echt samen met het publiek. Het is daarom ook heel leuk om hen te betrekken bij het poppenspel Ze zien hoe ik de pop een handje help en hem zo laat praten en bewegen. Dat vind ik trouwens ook een heel mooi beeld. Zolang ik mijn hand in die pop heb, kan die bewegen en praten en plezier maken. Op het moment dat ik mijn hand uit de pop haal, is het een levenloos stukje stof geworden. Zo is het ook met ons mensen; zonder God kunnen we niets, dan zijn we levenloos. Maar als we Hem door ons heen laten werken, kunnen we bewegen en functioneren.'
Eenzaam
Gaat het theaterwerk hem gemakkelijk af? Timo: 'Eerlijk gezegd ben ik iedere keer van tevoren erg gespannen, Dat heb ik altijd bij op onbekende plekken of situaties. Aan de andere kant geniet ik enorm zodra het programma begint. Het werk als artiest is vaak eenzaam. Je reist veel alleen en je staat alleen achter de coulissen, het programma doe je ook alleen, alles hangt dan van jou af. En ook al ben je ziek of voel je je beroerd, je moet verder, want het publiek wacht op je. Aan de andere kant geven de kinderen me ook zoveel terug. Ik heb in de loop van de jaren een beetje ontdekt welke kinderen ik bij het programma wil betrekken, en dan kies ik juist voor die kinderen die op een ongewone manier aandacht vragen, een beetje achteraf zitten, of sip lijken, ongelukkig. En eigenlijk lukt het me altijd om juist op die gezichtjes dan een lach te krijgen. Tja, en daar doe je het voor, daar geniet ik intens van. Juist dan denk ik aan "verhindert ze niet…" Deze kinderen hebben dat extra stukje aandacht gewoon nodig. Daarom is het een grote uitdaging juist deze kinderen te bereiken.'